top of page

Blogg

Det är här du hittar min blogg, det är här allt kul händer och det är här du får uppdateringar kring mina spännande resa. Jag kommer dela allt möjligt. Högt och lågt. Djupt och ytligt. Hur mycket eller hur ofta vet jag inte men det kommer ge sig med tiden precis som mycket gör när det handlar om resor.

 

Bloggen är indelad i olika kategorier utifrån vad inläggen har för huvudämne. Vill du veta mer om vad de olika kategorierna innebär kan du klicka här

DSC_0013.JPG
  • Skribentens bildSigrid Rosenfeldt

En form av trygghet

Tisdag 4 september 22:03

Nu är jag vaccinerad mot en hel massa saker. Kina vinner iallafall inte pris i renlighet. Idag har varit en av de där bättre dagarna. En av dagarna då jag känner att det här kanske inte är så läskigt ändå. Igår blev jag inbjuden till en grupp med de andra au-pairerna som åker till Kina samma avresedatum som jag (det vill säga om 8 dagar....). Bland dessa fanns en till tjej som också är från Sverige. Det var verkligen som sänt från ovan. Som jag skrivit tidigare känns detta väldigt stort. Flytta till andra sidan jorden i ett par månader är trots allt en utmaning man ska ha respekt för. Den andra tjejen och jag har nu börjat skriva och det känns tryggt.


Något som jag tyckt varit jobbigast i detta är känslan att vara helt ensam och lämna allt man känner till bakom sig, språk, vänner, familj. De flesta försöker lugna mig med att det bara är som en lång semester och att det finns kvar när jag kommer hem, och jo visst vet jag att det är sant. Faktum kvarstår att jag hade saknat dem lika mycket även om det var en månads semester. Jag känner fortfarande ingen i Hangzhou och jag kan inte språket. Men nu när jag vet att en tjej från samma land går igenom samma som jag känns det tryggt. Vi kanske inte har träffats men båda har samma funderingar kring vad vi ska packa och hur mycket. Båda konstaterar att vi måste köpa med Marabouchoklad och att det var skönt att inte vara helt ensam. Det blir mindre ensamt.


Ikväll blir det lite mer trix med bloggen, det är lite work in progress men jag försöker. Ni får stå ut med att det fattas lite detaljer. Hoppas ni har en bra kväll!

50 visningar0 kommentarer

Senaste inlägg

Visa alla

En dag kvar

Imorgon bär det av. Väskan är packad och jag och pappa sitter i bilen på väg till huvudstaden. Det är obeskrivligt hur taggad jag är på den här resan och alla upplevelser. Det kommer bli magiskt. Ska

Nu jävlar.

Då var det dags. Plats 16A. Väskan i bagaget. Familjen på väg tillbaka till Borås. Checkat in väskan, tagit farväl, gråtit, funderat på att ångra mig. På väg. Nu är jag påväg. Flyg mot Helsingfors och

bottom of page