top of page

Blogg

Det är här du hittar min blogg, det är här allt kul händer och det är här du får uppdateringar kring mina spännande resa. Jag kommer dela allt möjligt. Högt och lågt. Djupt och ytligt. Hur mycket eller hur ofta vet jag inte men det kommer ge sig med tiden precis som mycket gör när det handlar om resor.

 

Bloggen är indelad i olika kategorier utifrån vad inläggen har för huvudämne. Vill du veta mer om vad de olika kategorierna innebär kan du klicka här

DSC_0013.JPG
  • Skribentens bildSigrid Rosenfeldt

Sista dagen


Sista dagen i Kiev bjöd på högt och lågt verkligen. Vi började dagen med att ta oss bort mot ”gamla” kvarter där vi var i lördags. Ett besök på ett litet men oerhört tungt museum. Holodomor. Ett museum som berättar om folkmordet i Ukraina 1932-1933. En svältkatastrof som tog 10 miljoner ukrainska liv. Det som gör att det påverkar är att svälten inte orsakades av en naturkatastrof eller miljön. Självaste Stalin införde lagar med målet att svälta större delar av den Ukrainska befolkningen. På museet finns ett flertal videor med de överlevande människornas berättelser. Trots att det berättas på ett språk vi inte förstår så hörs det i deras röster hur smärtsamma minnena är. Det dog så mycket människor på kort tid att vagnar drogs genom staden och lik skövlades upp med hjälp av högafflar. Skyltar med orden ”Förbjudet att begrava lik här” sattes upp och många såg sina nära och kära svälta till döds. Ett folkmord som sedan begravdes i tystnad i 50 år för att journalisternas karriärer var mer värt än människornas liv. Två journalister som vågade berätta tystades ner och bedömdes icke sanningsenliga på grund av sina artiklar om det ukrainska folkmordet. De blev borttagna från The New York Times eftersom artiklarna inte passade den sovjetiska regimen.

Det är hemskt hur en sådan här händelse helt kan tystas ner. Inte förrän 1993 erkändes det av både den Ukrainska regeringen men framförallt den Kanadensiska. Jag själv har aldrig hört talas om detta, vilket förvånar mig. Att en så stor händelse inte berättas om.

Vi fortsatte förmiddagen med en promenad genom Den Eviga Ärans park med statyer av krigshjältar och en evigt brinnande eld. Påväg tillbaka till hotellet gick vi också till Dynamo kievs träningsanläggning som var...tja, ett lite mer blågult ryavallen.


Vi tog oss innan dess tillbaka till Lavra för att besöka grottorna under kyrkan. Jag, som trodde jag klätt mig rätt i heltäckande kläder, hade helt fel och fick ta på mig en lånad kjol och luva för att få komma in. Det var ett lätt bakåtsträvande ögonblick att som kvinna inte ens få gå i byxor.... men all respekt till deras tro och inget att säga emot.

Sist på agendan blev det manetmuseeum. Maneter från hela världen i ett fluorescerande ljus i glas akvarium. Häftigt och vackert att titta på. Lätt skeptisk till hur mån man va om maneternas hälsa dock......


Nu hemma efter en OTROLIG ukrainsk middag som kommer i mer detaljerad beskrivning i eget inlägg imorgon. Tills dess får ni ha det så bra!



12 visningar0 kommentarer

Senaste inlägg

Visa alla

Chernobyl

bottom of page