top of page

Blogg

Det är här du hittar min blogg, det är här allt kul händer och det är här du får uppdateringar kring mina spännande resa. Jag kommer dela allt möjligt. Högt och lågt. Djupt och ytligt. Hur mycket eller hur ofta vet jag inte men det kommer ge sig med tiden precis som mycket gör när det handlar om resor.

 

Bloggen är indelad i olika kategorier utifrån vad inläggen har för huvudämne. Vill du veta mer om vad de olika kategorierna innebär kan du klicka här

DSC_0013.JPG
  • Skribentens bildSigrid Rosenfeldt

Ukrainsk middag

Gårdagens middag var så Ukrainskt det kan bli. En restaurang med servitriser med stora blomsterarrangemang på huvudena och klassiska ukrainska broderade mönster på kläderna. Mitt i maten höjdes musiken och vi fick se någon typ av kort folkdans föreställning. Menyerna fanns på 26 olika språk, däribland svenska men vi körde på engelskt trots allt. Till förrätt åt vi varsin typisk Borscht soppa. Rödbetssoppa med gräddfil och kött. Till huvudrätt kyckling Kiev. Smör och dill inrullat i en tunn kycklingfile som sedan friteras och serveras med potatismos, grillade grönsaker och syrad kål. till efterrätt åt vi båda Kiev kaka. Från början ett misstag där äggvita lämnades för länge i kylen. Räddningen resulterade i nöttäckt maräng fylld med smörkräm. Ganska simpelt men ganska gott.

Och självklart är det ingen ukrainsk middag om man inte börjar med vodka shots! Vi beställde in en bricka med totalt 5 shots och tillhörande snittar. Vodkan var smaksatt med tranbär, körsbär, hallon, blåbär och havtorn. Fantastiskt goda! Rekommenderas varmt. Heter Tarasivka om ni vill ha det specifikt ukrainskt. Färgglatt och fint var det!

Nu avslutas Ukraina för denna gången och jag laddar för Stockholm i December!


359 visningar0 kommentarer

Senaste inlägg

Visa alla

Sista dagen

Chernobyl

bottom of page